Prevención y control de la contaminación causada por buques en el mar territorial: competencias del Estado ribereño y contribución de las organizaciones internacionales

Author:
Julio Jorge Urbina

Abstract:
The coastal State may adopt the territorial sea in a series of measures to preserve the marine environment that allows it to act pre–emptively before the risks of pollution from ships navigating off its coast. However, also in this space maritime is noted the tension between the protection of the marine environment and freedom of navigation recognized all foreign ships through the right of innocent passage. Thus, some state practice –for the time being not significant– intended to rid the coastal State of the restrictions imposed by UNCLOS, especially in the regulation of the right of innocent passage, to prevent the navigation of any ship potentially dangerous before that the pollutant discharge has occurred. Despite this practice, the prevention of vessel–source pollution must be the result of concerted action by all States, especially through international organisations such as the IMO or the EU, which they are playing a very important role in this area. Only through international cooperation will be achieving this goal in an effective way.

Index:
I. Consideraciones generales.–II. Protección del medio marino y navegación de buques extranjeros por el mar territorial: el derecho de paso inocente: 1. Alcance de la noción de paso inocente en el contexto de la protección del medio marino; 2. Fortalecimiento de las competencias del Estado ribereño a través de la flexibilización de la noción de paso inocente.–III. La reglamentación del ejercicio del derecho de paso inocente como medio para prevenir la contaminación causada por buques en el mar territorial: 1. Competencia del Estado ribereño para ordenar la navegación en el mar territorial y su incidencia sobre la prevención de la contaminación causada por buques; 2. Poderes del Estado ribereño para hacer cumplir su legislación y las reglas y estándares internacionales en materia de seguridad marítima y preservación del medio marino; 3. Identificación de los buques que representen un riesgo para el medio marino como presupuesto para la prevención de la contaminación. Contribución de las organizaciones internacionales en los planos universal y europeo.– IV. Expansión de las competencias de ejecución y control del estado ribereño más allá del mar territorial. Un repaso de la práctica.– V. Consideraciones finales.

Issue:
REDI Vol. LX 1 2008

Section:
Studies

Pages:
71-95

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